søndag den 22. maj 2016

Holstebro triatlon og Karup Duathlon

2016 sæsonen blev skudt i gang i pinsen med 1/6 Ironman til Holstebro triatlon. Det er et af Danmarks vel nok ældste triatlon stævner, og med begrænset antal deltagere, fantastisk atmosfære, altid styr på hele stævnet, og mange deltagere som vender tilbage år efter år. Sprint distancen er som bekendt ikke lige min favorit distance, men stævnet blev brugt til at træne skiftene mellem disciplinerne, træne det at holde max fokus, og være i nuet når kroppen og hovedet forsøger at sige fra pga. det hele presses så hårdt som muligt. Svømningen gik rimeligt på bane med 3 andre klubkammerater fra Viborg Atletik og Motion, effektiv skifte i T1, af sted på cyklen, max gas fra starten. 15 km ud-hjem rute, og det var simpelthen bare hårdt fra start til slut, og jeg fik holdt så meget pres som muligt hele vejen og et ganske fint gennemsnit på cyklen. Brugte alt for lang tid i T2 med at tage strømper på, her er virkelig plads til forbedringer. De første 3 km af løbet gik med at få kroppen i gang, som om den ikke var vildt glad for det høje tempo, men herefter fik jeg stille og roligt øget tempoet, og holdt max pres på hoved og krop hele vejen til mål. I sidste ende vandt jeg +40 klassen suverænt og kun sølle 10 sek. fra 2 pladsen overall. I går stod den så på noget for mig uvant, et duatlon stævne. Men da det var lokalt i Karup, så var det nemt at komme til. Jeg brugte stævnet til at få noget træning som var både hårdt, effektivt og med gas håndtaget i bund stor del af vejen. Distancen var 10 km løb + 40 km cykling + 5 km løb. Første 10 km blev løbet tæt på mit Ironman tempo, så der var masser af overskud, de 40 km blev cyklet med max pres på pedalerne størstedelen af vejen, eneste udfordring var at vende omkring en kegle i enderne (var en 5 km ud og hjem cykelrute), som skulle forceres mange gange, og da jeg måtte klikke ud adskillige gange, tog det jo al farten af cyklen og kostede mange sekunder hver gang at komme op i tempo, hmm. det skal vist trænes hvis jeg skal prøve noget der minder om det en anden gang. Effektiv skifte i T2 og så af sted på de 5 km løb, nu skulle der virkelig bare løbes igennem, heldigvis var der flere mænd foran som skulle hentes og det gjorde at jeg fik presset mig selv max specielt de sidste 1,5 km hvor jeg virkelig fik løbet igennem og hentet dem jeg skulle, noget jeg virkelig kan bruge hvis jeg senere på sæsonen kommer til at kæmpe mod andre og det bliver tæt. "Mind over muscles" virkede. Jeg formåede i høj grad at være i nuet og holde fokus på det helt rigtige ting. I sidste ende vandt jeg også konkurrencen så det var jo en ekstra bonus oven i hatten.

tirsdag den 26. april 2016

Boligselskabet Sct. Jørgen, ny sponsor for både 2016 og 2017

Så kom der endnu en fantastisk lokal sponsoraftale i hus. Denne gang med Boligselskabet Sct. Jørgen, som er et utrolig visionær, nytænkende og iderigt firma. Jeg glæder mig rigtig meget til vores samarbejde. Første konkurrence med deres flotte logo på brystet bliver her i maj, til cykelløbet Viborg Pavé Criterium, hvor størstedelen af cykelløbet foregår på brosten og man skal cykle så mange omgange som muligt på en time. En ting er sikkert det bliver hårdt på den helt fede måde, men også en fantastisk oplevelse.

fredag den 1. april 2016

Nyeste sponsor - Rolsted Cykler Viborg

Jeg er utrolig stolt over at kunne præsentere min nyeste sponsor for 2016. Rolsted Cykler, Viborg, byens bedste cykelforretning, uanset om det gælder salg af MBT, racer, triathlon cykler, eller almindelige hverdagscykler. Servicen er altid i top. Du går aldrig forgæves hos Rolsted, og alting bliver udført med højeste kvalitet hver eneste gang. Jeg kan på det varmeste anbefale at kigge ind forbi Rolsted Cykler, Viborg. Butikken oser af fantastisk atmosfære og man føler sig altid utrolig velkommen.

mandag den 28. marts 2016

Træningslejr Playitas, Fuerteventura.

Så er den første uge af årets anden træningslejr på Playitas Resort, på Fuerteventura gået. Ugen er vanen tro gået med masser af cykelkilometer i bjergene, krydret med fantastisk dejlig og til tider meget hård vind. Solen er også begyndt at være noget mere på, og da jeg elsker varme, så er det helt perfekt. Denne gang står den på 2 uger på øen. Når man kan svømme udenfor i 50 meters pool og samtidig få farve på kroppen, så er det jo perfekt svømmetræning og motivationen er helt i top, nu glæder jeg mig faktisk hver eneste gang til svømmepassene, hvilket ikke altid er tilfældet hjemme i Danmark. Morgen og aften buffet er simpelthen så lækkert mad, hvilket stemmer godt overens med de mange træningstimer, hvor det hele tiden er vigtigt at spise de rigtige ting på de rigtige tidspunkter og sidst men ikke mindst fedt ikke selv at skulle lave maden. Jeg elsker mine løbeture hernede, specielt den meget kuperet tur til fyret og tilbage igen, samt efterfølgende kuperet trail løb og når det så krydres med masser af sol, vind og km efter km i løbeskoene, så bliver det ikke meget bedre. Kroppens produktion af endorfiner er i højsæde efter disse løbeture.

lørdag den 20. februar 2016

Gode råd til triatleter

Den største fejl mange triatleter gør er at træne for hårdt hele tiden. Hvis du træner på denne måde er en ting sikkert og det er at du ikke kommer til at konkurrere på bedste måde. Det er således vigtigt eksempelvis at respektere at en hvileuge, rent faktisk er en hvileuge. Under konkurrencer er det vigtigt at fokusere på processen og ikke på resultatet. I stedet for at fokusere på "at vinde", fokusere på processen, såsom at holde den rigtige kadence, vær aerodynamisk på cyklen, spis og drik efter planen, e.l. og i sidste ende vil du ende op med et fantastisk race. Vær "in zone" under konkurrencen. Fokusere på den helt rigtige måde både under træning og konkurrence ift. processen og successen vil komme. Jeg læste for nylig en spændende artikel hvor det blev sagt at man skal træne det som er under en, for at blive bedre til at løbe. "En stærk bagdel", er nøglen til at løbe hurtigere og bedre, samt ligeledes med til at mindske skader i forbindelse med løb. Dette oplever jeg ligeledes i mit daglige arbejde som idrætsfysioterapeut, hvor jeg ser mange løbere som er blevet skadet og de har alle en ting til fælles, svage baldemuskler. Fremfor at fokusere på om man skal lande på forfoden, mellemfoden e.l. bør man fokusere på hvor fødderne sættes i, i forhold til resten af kroppen. Fødderne skal sætte i direkte under kroppens tyngdepunkt, ikke som mange gør foran. Sidstnævnte som mange praktisere gør at man bremser fremdriften. Svøm smartere. Kropsstillingen i vandet bør altid være et fokuspunkt. Den kan man eksempelvis træne ved at ligge på siden og lave 10 ben spark på siden inden du skifter til modsat side (ten-ten øvelsen). Styrketræning bør altid være med fokus på kvalitet og på at opnå styrke. Træn både de store muskler og de små stabiliserende muskler. Brug gerne frivægte, kettelbelt, TRX, e.l. Husk altid opvarmning inden styrke og stabilitetstræning samt udspænding efterfølgende. Udspænding, her bruges jeg oftest min foam roller, "the grid", gør at du bevarer god bevægelighed, og i den sidste ende undgår skader.

 
Free Host | lasik surgery new york | cpa website solutions