tirsdag den 24. marts 2020

Festen der udeblev - Ironman Arizona

Ironman Arizona, d. 24/11 2019, var planlagt ned til mindste detaljer til at skulle være endnu en kæmpefest, som mange af mine andre Ironman stævner. Ironman nummer 30. Træningen var helt og aldeles på skinner efter skiftet til supertræner Helle Frederiksen. På svømmefronten svømmede jeg stærkere end i årevis, og på både cykel og løbedelen forbedrede jeg mig hele tiden. Min sidste trænings lejr på Fuerteventura 3 uger inden stævnet gik simpelthen så godt, trods store mængder Ironman træning følte jeg at der stadig var lige det ekstra overskud der skulle til. Havde dog enkelte cykelpas hvor jeg fik lette smerter og stramhed/irritation af højre knæhase uden at tillægge det nogen betydning. Ugen op til IM Arizona svømmede jeg mine hurtigste 100 meter tider i en årrække og så endda med overskud, løbeturende gik rigtig fint men igen 1-2 cykelture med let irritation af højre knæhase, som dog hurtigt forsvandt igen. Stævnet var valgt da det altid var varmt på den gode side af de +28 grader, når stævnet blev afviklet, men ak og ve denne gang, skulle det stå ned i stænger med regn de sidste 3 dage op til racet og dermed faldt temperaturen til under 15 grader og en noget udfordrende vandtemperatur, der skulle vise sig kun at være 15 grader. Vandet var meget beskidt og der lå døde fisk ved swim exit, så fokus var på ikke at drikke vandet og undgå maveproblemer. Dagen startede med at jeg for første gang i årevis fik en absolut fremragende svømmestart ud i det brune vand, hvor man ikke kunne se 1/2 meter frem og i bælgragende mørke. Jeg lavede praktisk taget ikke andet end at overhale andre atleter og så svømmede jeg så tæt på bøjerne som overhovedet muligt. Distancen var på 4100 meter, med flere astma tilfælde undervejs, som jeg formåede at løse på fornemmeste vis, med en ryg/bækken der gav lidt udfordringer og så sidst men ikke mindst så frøs jeg faktisk i vandet. Op og af med våddragten og løbe så hurtigt som muligt til T1 for at få bare lidt varme i kroppen igen. Dagens hurtigste skifte i W45. Den første time sad jeg desværre og frøs på cyklen, trods både ærmer, vest og tubes på benene. Derefter begyndte der stille og roligt at komme mere og mere gang i cyklen og jeg lå i en lang periode nummer 1. i min aldersklasse. Fik spist og drukket i henhold til planen. Pludselig ud af ingenting, fik jeg de vildeste smerter i venstre side af ryggen/bækkenet, som om der stod en og stak en kniv i ryggen på mig og fra det øjeblik var alle kræfterne i venstre ben nærmest væk, jeg kunne ikke ligge i bøjlen og måtte op og stå hver 5 minut de sidste 60 km og træde massivt med højre ben, hvilket resulterede i massive smerter i højre knæhase oveni ryg/bækken smerterne. Desværre betød de mange smerter og heraf markant reduceret hastighed at jeg faldt ned igennem feltet og skiftede som nummer 6 i min aldersklasse, dog kun få minutter fra 3 pladsen. Da jeg hoppede af cyklen og ville løbe i T2, kunne jeg slet ikke bevæge benene, flytte dem fremad, what the f... Måtte nærmest slæbe mig afsted til skifteteltet, kroppen knagede og bragede da jeg skulle have strømper og løbesko på. Jeg har aldrig før følt mig så energiforladt og i så massive smerter i hele kroppen før som under det afsluttende maraton. Lige meget hvad jeg indtog af energi, så havde det absolut ingen effekt, og selv min hurtigvirkende astma medicin virkede ikke, så det var i bogstavelig forstand noget op ad bakke. Min krop var i så stor ubalance fysisk og mentalt, men jeg kæmpede stadig det bedste jeg havde lært, et skridt ad gangen, men pyh ha hvor var det mentalt hårdt med så stor modgang. Efter ca. 11 km forsøgte jeg for første og eneste gang den dag at sige fra overfor Lasse, idet jeg stoppede med at løbe eller hvad man kan kalde det og sagde, " Det her l... gider jeg simpelthen ikke, der er intet der virker, jeg er helt og aldeles færdig", hvortil han svarede, " nu tager du dig f.... sammen, holder nummeret på og løber videre". Hvorefter jeg "løb"/shufflede videre meter for meter. Det var ofte svært at sige hvor det fysisk gjorde mest ondt, i ryggen, bækkenet, højre knæhase, lægmusklerne, achillesenerne, men uanset hvad så kom og gik smerterne hele tiden, samtidig med at min krop blev mere og mere energiforladt. Det føltes som om jeg havde brugt al min energi på at komme igennem de to første discipliner og så var der bare ikke mere tilbage. Hvordan det lykkedes mig at komme igennem de sidste 42,2 km ved jeg stadig ikke. Sidst på løbet, blev jeg endda også ramt af flere astma anfald, og må blot konstatere at det eneste jeg manglede i rækken af hændelser den dag var maveproblemer, så havde der været fuld hus. Jeg kom for at yde mit absolut bedste, men denne dag,sagde først min krop fra sådan ca. 1 million gange undervejs, men en af mine stærkeste forcer og til tider svagheder min stædighed og vilje fik mig igennem en helt og aldeles uforglemmelig dag. Dette stævne har været lærerigt på mange måder og jeg håber at såfremt jeg nogensinde skulle opleve noget lignende at jeg er i stand til at vælge den helt rigtige løsning, nemlig at udgå. Jeg fik desværre en meget alvorlig knæskade i det højre knæ som følge af en låsning i bækkenet og det har efterfølgende kostede timevis af genoptræning, mange smerter, sved og tårer og en mere end uvis 2020 sæson. Jeg har nu efter samråd med en yderst kompetent fysioterapeut en gang for alle bestemt at få kroppen i balance igen, så jeg forhåbentlig stadig har mange år inden for triathlon sporten. En ting er sikker, jeg skal nok komme stærkere tilbage end nogensinde før. Jeg nyder pt. de mange timers træning i mit trænings rum, da jeg tydelig kan mærke hvor meget stærkere kroppen bliver uge for uge. Jeg har planlagt at stoppe på toppen og jeg ved inderst inde at jeg lykkedes. Hvornår det bliver er uvis, men jeg har stadig den vildeste ild indeni mig til at komme tilbage og performe på øverste hylde indenfor ironman distancen endnu engang.

Fokuser på det du kan kontrollere i disse Corona tider

- Fokuser på det du kan kontrollere. - Arbejd benhårdt og intensivt på at mindske dine svagheder og gøre dem til dine styrker. - Spis varieret, masser af grøntsager, frugt, essentielle aminosyrer, fedtsyrer, lav i vid mulig omfang al maden fra bunden af. - Drik rigeligt med vand. - Indtag kosttilskud i form af Omega 3, D- vitamin, vitaminpiller og Kollagen tilskud. - Få dine minimum 8 timers søvn. - Fasthold kontinuiteten i din træning, uge efter uge, måned efter måned, år efter år. - Fokusere på struktur i din hverdag, stå op til fast tidspunkt, træning lagt i skema. - Fokusere 100 % på processen. - Fokusere på et positivt mindset. - Få lavet de ting på to do listen, som du normalt aldrig har tid til at lave. - Vær i nuet, en time ad gangen, en dag ad gangen.

lørdag den 28. juli 2018

2017-2018 - skader og overtræning

2018 sæsonen, har desværre langt fra været som håbet og planlagt. Jeg har hvis man udelukkende kigger på resultaterne i årets konkurrencer opnået 4 x podie pladser og 1 x 5 plads, hvilket indikere en rigtig fin sæson, men sådan forholder tingene sig desværre langt fra. Den baglårsskade jeg fik i mit venstre ben, i starten af juli 2017, ugen inden EM på Ironman distancen i Frankfurt, skulle vise sig at være helt og aldeles drilsk og meget svær at komme af med. Da jeg efter knap 11 måneder endelig var ovenpå den skade, ja så opstod samme baglårs skade desværre i mit højre ben. Jeg har haft enkelte korte konkurencer såsom DM på tyren og 1/4 Ironman i Ålborg, hvor kroppen var topklar og ingen smerter i baglåret, mens resten af sæsonen har været plaget af massive smerter i højre baglår, startende på cyklen og forværret markant ved hver eneste skridt på løbedelen. Er det muligt at performe på højeste niveau når det ene ben ikke kan træde igennem på cyklen på grund af smerter og når du har fornemmelsen af en syl der stikker ind i baglåret ved hver eneste skridt på løbet, nej det er det selvfølgelig ikke. Overvejede jeg at udgå undervejs, ja op til flere gange og set i bagspejlet ville det nok også have været den rigtige beslutning, men i stedet fandt jeg et cykel og løbetempo, hvor kroppen kunne klare de massive smerter. Blev mine mål så indfriet, nej selvfølgelig gjorde de ikke det. Er jeg skuffet, ja selvfølgelig er jeg det, men i bund og grund mest over at jeg ikke formåede at sige fra i tide. Nu er det tid til at genoptræne min krop, og få den 100 % frisk igen, efter en 2017 sæson plaget af den vildeste overtræning og skade, og en 2018 sæson, hvor jeg dags dato er usikker på om jeg egentlig er kommet mig helt ovenpå overtræningen? og fortsat ikke er 100 % ovenpå den anden baglårs skade. Genoptræningen er påbegyndt på bedste tænkelig måde og jeg er 100 % sikker på at jeg nok skal komme helt ovenpå både skader og overtræningen af min krop. Hvor lang tid det tager, er svært at sige, men en ting er sikker, jeg har al den tid i verden, det kræver og det positive er at jeg er tvunget til at arbejde med min tålmodighed på højeste plan for at lykkedes.

fredag den 23. marts 2018

Ny sko sponsor, Premium Sport , Run on Clouds

Jeg har indgået et fantastisk samarbejde med Premium Sport Jeg har igennem en længere periode løbet i de fede løbesko, On, Run on Clouds skoene. Tilbage i 2013, havde jeg mine første par On, modellen Cloudracer en lækker letvægtssko, med hjem fra Verdensmesterskaberne på Hawaii. Jeg glæder mig vildt meget til at prøve trail skoen, Cloudventura Waterproof af i de bedste omgivelser i denne weekend i Dollerup bakker. Jeg har som konkurrence sko valgt modellen, Cloudflow i den fedeste blå farve. Til de længere trænings ture bliver det modellen, Cloudsurfer

onsdag den 14. marts 2018

Brugen af det danske energiprodukt PUREPOWER UNDER TRÆNING

Jeg bruger PUREPOWER mange gange i løbet af ugen. Så snart jeg træner med højintensitet, som mine træningspas på hometraineren (de fleste cykeltræningspas foregår indenfor pt. på grund af det danske vejr) bruger jeg forskellige produkter fra PUREPOWER til at få tilstrækkelig kulhydrater under træningerne, både for at have energi nok til selve træningen og i lige så høj grad så jeg er i stand til at træne senere samme dag eller dagen efter igen. Kontinuitet i træningen og energiindtaget, dag, efter dag, måned efter måned er nøglen til succes, både på kort og lang sigt. Jeg har en ekstrem høj svedrate og derfor vælger jeg altid en af følgende kombinationer, hvor der er elektrolytter i. Mine favoritter er PUREPOWER Carbo Race elektrolyt , hvor jeg indtager hvad der svarer til min egen krops vægt i kulhydrat pr. time. Andre gange vælger jeg at indtage en kombination af PUREPOWER carbo race neutral, og tilsætter 2 stk. Hydro plus tabletter med citrus smag . For mig har det absolut topprioritet at de forskellige smagsvarianter smager rigtig helt igennem fantastisk. God fornøjelse med at indtage de forskellige energiprodukter fra PUREPOWER.

 
Free Host | lasik surgery new york | cpa website solutions