mandag den 1. august 2011

Race beretning fra Ironman European Championship i Frankfurt d. 24. juli 2011

Endelig kom dagen, som jeg især de sidste par uger op til havde glædet mig rigtig meget til. Jeg var i kanon form, især cyklingen, uanset om det gik opad eller om der var meget vind og løbet var lige blevet toptunet det sidste. Svømningen var gået rimeligt uden at være prangende.
Ironman European Championship er og har altid været kendetegnet ved at være et race med høje temperaturer, og jeg har de fire andre gange ikke kørt i under 30 grader, så forventningerne var sædfølgelig at det blev et varmt race. Men ak og ve dagen før racet begyndte det om aftenen at regne mega meget og når man så den tyske vejrudsigt for søndag, sagde den regn omkring kl. 13.00, mens den danske vejrudsigt sagde regn hele dagen i Frankfurt og omegn. Jeg valgte selvfølgelig at tro på den tyske vejrudsigt og havde dermed regnet med regn på de sidste ca. 35-40 km cykling.
Det var koldt om morgnen, kun 11 grader men ingen regn, og jeg var ved stævneområdet 12 km syd for Frankfurt 1 time og 45 minutter før starten, og havde således god tid til at klargøre de siste ting, komme på toilettet flere gange og få våddragten på og god landopvarmning inden jeg fik svømmet noget indsvømning i det ca. 21 grader varme vand. Vandtemperaturen var perfekt. Den obligatoriske squeezy gel + vand blev indtaget inden starten og jeg fik startet som planlagt helt forrest og længst væk fra bøjerne. Starten for de professionnelle og os knap 350 age grouper gik kl. 6.45. De andre 2000 age grouper startede kl. 07.00. En af fordelene ved at være i den første startgruppe er at starten ikke er nær så hektisk. Jeg fandt hurtigt nogle ben at svømme efter og efter de første 900 meter, hvor den første vende bøje var begyndte jeg at svømme mere og mere ind i mængden og efter 2,1 km var vi en kort tur på land inden de sidste 1,7 km blev svømmet i den ande ende af Langener Waldsee. Jeg følte at jeg havde overskud det meste af vejen og havde meget fokus på ikke at svømme for hårdt og dermed forsøge at spare kræfterne. Derefter opad en længere bakke ind i teltet hvor jeg desværre var alt for langsom, havde bl.a. problemer med at få de lange kompressions strømper på de våde fødder.
Her er virkelig plads til forbedringer. Havde pga. vejrudsigten en ekstra trøje inden under CEP heldragten og ærmer, og valgte også at tage en ekstra vest på, de jeg skulle undgå at bliver underafkølet. Allerede efter de første ca. 8 km kom den første store byge, men jeg tænkte det var ikke så slemt, men resten af cyklingen fik vi en del byger og vinden tiltog så den var helt oppe i nærheden af 20-22 km/t så en ganske hård/frisk vind, som tog til på anden cykelrunde. På et tidspunkt var mine hænder så kolde at jeg knap nok kunne skifte gear og man skulle også passe meget på over de hvide striber, hvor jeg var ganske tæt på et cykelstyrt og det lange brosten stykke efter ca. 30 km var noget af en udfordring. Men heldigvis ingen styrt eller punkteringer. Jeg havde selvfølgelig sat næsen op efter en kanontid, da jeg virkelig var i super form. Men med så meget regn, lave temperaturer og meget vind er det virkelig svært at cykle op til sit bedste. Jeg følte mig alligevel stærk på cyklen, men var ikke i stand til at holde en høj fart og sad også og tænkte at de andre de lider jo også.
Formåede at være positiv det meste af cyklingen.Fik drukket 750-1000 ml. squeezy energidrik og vand + indtog 1,5 gel fra squeezy pr. time under cyklingen. Tænkte at det var jo næsten hjemmebanefordel og rigtig danskervejr, det måtte være en fordel for os danskere med det dårlige vejr. Jeg var derfor forholdsvis upåvirket af at cykeltiden var langt fra optimal. Jeg fik et kanonskifte til løbet et af dagens hurtigste og så igang med favorit disciplinen løbet. Men kroppen var her præget af det dårlige vejr under det meste at cyklingen, så det var rigtig svært at finde det gode løbetempo frem og jeg måtte efter første runde (10,5 km) sande at målsætningen om en afsluttende kanontid på marathon ville bliver meget svært at opnå. Kroppen var simpelthen for brugt efter cyklingen. I stedet blev fokus på at holde en høj kadence og så høj en fart som muligt, hele tiden forsøge at holde tempoet, og positive tanker. Havde lidt maveproblemer under de første 10,5 km, men ikke værre end et toiletbesøg kunne klare dette. De første 3 runder indtog jeg vand ved hvert væskedepot og drak 125 ml. drikkegel fra squeezy + en alm. squeezy gel pr. time, mens jeg den sidste runde gik over til cola blandet med vand ved hver eneste væskedepot. Havde planlagt at løbe negativ split men det lykkedes desværre ikke. Selvom jeg løb en del dårligere end planlagt, formåede jeg alligevel at holde et rimeligt tempo, som senere skulle vise sig at være betydelig bedre end de andre konkurrenter. Sidste 10,5 km var mine tanker at de andre gik kolde og jeg skulle blive ved med at æde mig selv hele vejen. Forsøgte at løbet alt hvad jeg kunne de sidste 4 km, selvom det efterfølgende på løbetiden ikke ser sådan ud, så løb jeg alt hvad jeg kunne. Den afsluttende marathontid blev derfor et pænt stykke fra målet.
Efterfølgende kan jeg dog sige, at jeg kæmpede alt hvad jeg havde lært, og når man tager de mega dårlige vejrforhold i betragtning, så var sluttiden rimelig. Jeg vandt min aldersklasse i helt suveræn stil, hele 29 minutter foran nr. 2. Dermed også direkte kvalifikation til VM på Hawaii d. 8 oktober.
Målet er klar ift. Hawaii, 8. pladsen fra sidst skal forbedres og så må jeg "bare" svømme, cykle og løbe op til mit allerbedste og forhåbentlig få et kanon race til VM. Jeg ser rigtig meget frem til at skulle til VM på Hawaii for 5. gang. Det bliver kanon.