søndag den 31. januar 2016

Vægttab; Procesorienteret fremfor resultatorienteret

Når man starter op på træningen igen efter en kortere eller længere off season, så har mange af os et mål om igen at opnå den optimale konkurrence vægt. I den forbindelse kan man jo nemt blive fristet af det sidste nye inden for vægttab, det være sig low carb, high fat, etc. Men for at være helt specifik så er der desværre ingen såkaldte genveje til et vægttab. Men der er helt klart nogle ting man bør gøre og absolut bør holde sig fra at gøre i forbindelse med et vægttab. Helt basalt tænker mange, mindsk kalorie indtaget og så vupti taber du dig. Hmm. desværre er det ikke så lige til, som det nogle gange bliver gjort. Oftest når atleter fokuserer på at tabe sig, så sker det med massiv fokus på en diet hvor kalorieindtaget er væsentligt nedsat, hvilket jo giver resultater på kort sigt, men holder det nu også på lang sigt. Man bliver for fokuseret på resultatet, eks. hvad siger badevægten e.l. Hvis man i stedet vælger at være procesorienteret, hvor fokus er på at få nok søvn hver nat, træne optimalt på den helt rigtige måde for en selv samt spise de rigtige ting til hvert eneste måltid, så er sandsynligheden for at vægttabet holder på længere sigt meget større. Hvis et vægttab skal lykkedes og man skal tabe sig på den helt rigtige måde, dvs. kropsfedt og ikke muskelmasse, så er det nødvendigt at man spiser de rigtige kulhydrater, proteiner og fedtsyrer til hvert eneste måltid og mellemmåltid. Husk ligeledes at et varigt vægttab tager tid og igen er det vigtigt at være procesorienteret. Hvis du skærer for meget ned på kalorieindtaget ift. din træningsmængde så taber du dig selvfølgelig, men du risikere i høj grad at tabe muskelmasse, hvilket jo slet ikke er hensigten. Uanset hvor meget kropsfedt man vil tabe, så undgå fokus på selve vægttabet(resultatorienteret), restriktioner ift. maden og i stedet fokusere på at man til hvert eneste måltid og mellemmåltid dag ind og dag ud får det helt rigtige at spise. Andre gange indtager man meget få kalorier fordi man eks. skal i byen om aftenen, og på den måde forsøger man at gemme kalorierne til den bytur, men dette ende oftest med at man så i byen spiser alt, alt for meget. Dagen efter har man så dårlig samvittighed over de store mængder mad der blev indtaget, og så springer man eks. et måltid over, så ender det med at man evt. senere samme dag igen spiser for meget, ups. så er man fanget af den negative spiral. Konklusionen er klar, spis de helt rigtige ting til hver eneste måltid og mellemmåltid hver eneste dag, sov nok hver nat, drik rigeligt af vand, spring ikke et måltid over, skær ikke drastisk ned på kalorieindtaget, gå ikke på de nyeste og mest kendte kure. Der er kun en ting som virker, ift. tab af kropsfedt, det lange, lange seje træk med det helt rigtige fokus dag ind og dag ud. Samtidig sikrer du dig også at have tilstrækkelig energi til både at træne, restituere og som tidligere nævnt tab af kropsfedt og ikke muskelmasse.

0 kommentarer:

Send en kommentar

 
Free Host | lasik surgery new york | cpa website solutions